FINNFOAM INFRA PANEL ER EN PATENTERT LØSNING FOR GANG- OG SYKKELVEIER SAMT VEIER SOM ER KLASSIFISERT FOR LAVERE HASTIGHETER
Hos Finnfoam har vi undersøkt utviklingspotensialet hos veier med lett trafikk, altså gang- og sykkelveier. Nåværende fremgangsmåter for grunnlegging av en slik vei er både omstendelige og dyre, og resultatene er sjelden holdbare i lengden siden det ofte er dårlige forhold under konstruksjonen. Dette medfører at allerede etter noen år vises skader på overflaten som sprekker eller telehiv i asfalten.
Som et resultat av prosjektet ble den patenterte Finnfoam INFRA-platen utviklet, designet for nettopp dette formålet. Platen er forsterket på begge sider av et glassfibermesh og sementmørtel.


Prinsippet bak den sementbelagte Finnfoam INFRA-platen er dens betydelig høyere bæreevne sammenlignet med standard Finnfoam XPS. Dette muliggjør opprettelsen av et fordelingslag over mark med lav bæreevne. Løsningen kan føre til betydelige besparelser i grunnleggelseskostnader, da veier eller fortau kan anlegges uten omfattende jordutskifting/stabilisering. Selv om standard Finnfoam XPS kan brukes for å redusere jordutskifting, tilbyr INFRA-platen ytterligere fordeler.
Finnfoam INFRA-platens størrelse er 600 x 2 600 mm, og de er tilgjengelige i en tykkelse på 50 mm. For objekter som krever tykkere isolasjon for frostbeskyttelse, kan dette oppnås ved å kombinere INFRA-plater med standard XPS-plater. Den totale isolasjonstykkelsen bestemmes ut fra antall kuldetimer i området og installasjonsdybden, i henhold til standardmetoden for frostbeskyttelsesdesign. Platenes korttids trykkfasthet er ≥ 400 kPa og den langsiktige trykkfastheten er ≥ 180 kPa. Elastisitetsmodulen for Finnfoam INFRA-paneler er ≥ 19 000 kPa og bøyefastheten for 50 mm tykke plater er ≥ 1 200 kPa.
Prinsippet for løsningen er å spre et tynt lag sand over den jevne grunnjorden. Finnfoam INFRA-platene er enkle å installere på den glatte sandbasen. Over panelene legges et belegg bestående av 150–300 mm knust stein og asfalt eller lignende materiale. Denne konstruksjonen passer også for anlegg av større veier, men da er fordelene mindre siden slike anvendelser krever et tykkere lag av knust ballast, 500–700 mm, over isolasjonen for å forhindre at veidekkets temperatur endres for raskt, noe som kan forårsake glatte forhold gjennom rimfrost. Løsningen har blitt testet på flere steder med svært positiv tilbakemelding og resultater.
Sommeren 2014 ble en gang- og sykkelvei på over 200 meter anlagt i Bjørneborg for testformål, noe som viste at løsningen kunne redusere grunnleggelseskostnadene. Langsiktige tester har også bekreftet at konstruksjonen fungerer som tiltenkt. I løpet av noen år har konstruksjonens utvidelse og sammentrekning vært innenfor ±1 mm. En sammenlignbar kontrollstrekning av veien ble grunnlagt med tradisjonelle metoder som innebar en betydelig jordutskifting.
